تبلیغات
ضدصهیونیسم - به سوی بهشت
Loder

خوش آمدید
لطفا تا بارگزاری کامل سایت کمی صبر کنید
 







ایام شهادت بی بی دو عالم فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد



post-icon

به سوی بهشت

line
Translate to English Translated into Arabic Translate to Chinese Translate to German Translate to Hindi Translate to Italian Translate to Japanese Translate to Korean Translate to Russian Translate to Spanish Turkish translation Translation by Google

نویسنده:محمد حیدری 
در فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام، پدر و مادر از جایگاه ویژه ای برخوردارند. در آیات و روایات، احترام به پدر و مادر از گستره ای چنان وسیع برخوردار است كه گویی مرزی ندارد و در هر شرایطی این حرمت باید حفظ شود. وقتی كه از نبی گرامی اسلام درباره حقوق والدین بر گردن فرزندان سؤال شد، ایشان فرمودند: «پدر و مادر، بهشت تو و دوزخ تو هستند.» گویا تنها عامل برای رسیدن به سعادت یا شقاوت اخروی، نحوه رفتار با والدین است. قرآن كریم هم در مورد پدر و مادر روش منحصر به فردی در پیش می گیرد به گونه ای كه در هیچ مسأله ای، با این كیفیت برخورد نكرده است. قرآن در 4 مورد (سوره های اسراء آیه 23، بقره آیه83، نساء آیه 36 و انعام آیه 151) احسان به والدین را در كنار سفارش به توحید قرآن می دهد (1) تا بفهماند ارزش احسان به والدین، هم پایه یكتاپرستی است و بدرفتاری با آنها نیز در حد شرك به خدای متعال است. نقل شده دو برادر بودند كه هر شب یكی از آنها در خدمت مادرشان بود و دیگری به عبادت مشغول می شد. یك شب، برادری كه باید پرستار مادر می شد به دیگری گفت : امشب را هم تو از مادر مراقبت كن و اجازه بده من به عبادت خدا بپردازم. برادرش قبول كرد. او در حین عبادت، وقتی سر به سجده نهاده بود، ناگهان خوابش برد. در عالم رؤیا، ندایی شنید كه برادرت را آمرزیدیم و تو را هم به خاطر او بخشیدیم. عرض كرد: من در حال عبادت خدا هستم و او در خدمت مادر است. ندا آمد : آنچه را تو می كنی، ما از آن بی نیازیم ولی مادرت از خدمت برادرت بی نیاز نیست.» خداوند شكر خودش را هم با تشكر از پدر و مادر همراه كرده آنجا كه می فرماید : «شكر مرا و پدر و مادرت را به جای آور»(2) از این آیه فهمیده می شود همانطور كه نعمت های الهی قابل اندازه گیری نیستند و كسی نمی تواند كاملاً شكر آنها را به جا آورد، حقوق پدر و مادر هم توسط فرزندان هیچ گاه به طور كامل ادا نخواهد شد. در روایتی از رسول الله (صلی الله علیه و آله )می خوانیم : «اگر به تعداد شن های كوه ها و قطرات بارانی كه از ابتدای خلقت عالم تاكنون باریده است به مادرت خدمت كنی، با یك روز كه او تو را در رحمش حمل نموده مساوی نمی شود».(3)
بوسه بر كف پای پدر 
آیت الله مرعشی نجفی می فرمایند : زمانی كه در نجف بودیم، یك روز مادرم فرمودند : پدرت را صدا بزن تا برای نهار بیاید. حقیر به طبقه بالا رفتم و دیدم پدرم در حال مطالعه خوابش برده است. مانده بودم چه كنم، از طرفی می خواستم امر مادر را اطاعت كنم و از طرف دیگر نمی خواستم با بیدار كردن پدر، او را اذیت نمایم. پس خم شدم و لب هایم را بر كف پای پدر گذاشتم و چند بار بوسیدم تا اینكه پدرم بیدار شد. وقتی كه این ادب و احترام و علاقه را از من دید، فرمود : شهاب الدین، تو هستی؟ عرض كردم بله. ایشان دو دستش را به سوی آسمان بلند كرده و فرمود : پسرم! خداوند عزتت را بالا ببرد و تو را از خادمین اهل بیت علیهم السلام قرار دهد». آیت الله مرعشی كه در اكثر علوم اسلامی، صاحب نظر بود، با آن همه تألیفات ارزشمند و شاگردان دانشمندی كه تربیت كرده بود و خدمات بی نظیری كه به اسلام و تشیع كرده بود، می فرمود : «من هر چه دارم، از بركت آن دعای پدر است.»(4)
البته باید توجه شود كه در آیه 15 سوره لقمان تاكید شده كه نباید رابطه انسان بر پدر و مادرش، مقدم بر رابطه او با خدا باشد و هرگز نباید عواطف خویشاوندی، حاكم بر اعتقاد مكتبی انسان شود. از این آیه استفاده می شود كه مرز اطاعت از پدر و مادر تا آنجاست كه انسان را به نافرمانی از خداوند نكشاند. تعبیر به «جاهداك» هم در آیه ی، اشاره به این است كه پدر و مادر گاه به گمان اینكه سعادت فرزندشان را می خواهند، تلاش و كوشش می كنند كه او را به عقیده انحرافی بكشانند. وظیفه فرزندان این است كه هرگز در برابر این فشارها تسلیم نشوند و عقیده توحید را با هیچ چیزی معاوضه نكنند. از آنجا كه ممكن است این فرمان این توهم را به وجود آورد كه در برابر پدر و مادر مشرك، باید شدت عمل داشت و بی حرمتی كرد، بلافاصله اضافه می كند كه در عین اطاعت نكردن از آنان در كفر و شرك، باید به طرز شایسته ای رفتار كنیم. این رفتار، درست نقطه اصلی اعتدال، و راه پیامبران و مومنان راستین است. بعد می افزاید كه مومنان باید راه كسانی را پیروی كنند، كه به سوی خداوند باز می گردند؛ چرا كه بازگشت همه به سوی خداوند است، و خداوند انسان ها را از كارهایشان آگاه می سازد و طبق آن پاداش و كیفر می دهد. بدین ترتیب هر مسلمانی می تواند خط اصلی را پیدا كند و بدون كمترین افراط و تفریط، در مسیر صحیح قرار گیرد.
در پایان میهمان تفسیر نور می شویم و نكاتی را كه در ذیل آیه 23 و 24 سوره اسراء آمده مورد توجه قرار می دهیم، باشد كه این آیات نورانی، چراغ هدایتی شوند در دل های ما.
1. فرمان به نیكی به والدین هم چون فرمان توحید، قطعی و نسخ نشدنی است (قضی).
2. از پدر و مادر جدا نشوید و با آنان زندگی كنید (ببلغنّ عندك الكبر).
3. هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب (احساناً... قولاً كریماً).
4. احسان به والدین، تنها مالی نیست، بلكه شامل محبت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكر، مراقبت و... هم می شود.
5. سالمندان روحشان ظریف تر و توقعشان بیشتر می شود و نیاز بیشتری پیدا می كنند. در این شرایط، حتی «اُف» هم نباید به آنان گفت.
6. چون والدین، به صورت فطری با همه وجود به فرزند احسان می كنند، سفارش قرآن به احسان، متوجه فرزندان است.
7. توصیه احسان به والدین مخصوص مسلمین نیست و همه بشریت را شامل می شود.
8. در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست.
9. گذشته خود، تلخی ها و مشكلات دوران كودكی را كه بر والدین تحمیل شده، از یاد نبریم.
منبع: نشریه قدر، شماره 36


/ج 


Share
facebook twitter myspace digg delicious bebo linkedin technorati

line2

Specifications

توسط reza mammut در سه شنبه 22 فروردین 1391 :: نظرات ,






خط خطی ها